Translate

Sunday 7 January 2018

Apa Itu LoI ? Apa Itu Letter Of Intent ?

Apa Itu LoI ? Apa Itu Letter Of Intent ?

Mengeluarkan LoI atau Surat Minat juga lebih dikenali dengan Letter of Intent (LoI) bertujuan untuk menunjukkan komitmen seseorang atau syarikat yang tertarik atau berminat terhadap sesuatu hal dalam bisnis, baik untuk membeli, untuk ikut bersama dalam suatu bisnis atau keinginan apapun dari suatu entiti biznes terhadap relasi bisnisnya. Jadi LoI tidak hanya dipergunakan untuk menyatakan minat untuk membeli hartanah.Selain daripada hartanah juga boleh diguna pakai.
LoI ini diterbitkan secara rasmi dan ditandatangani oleh orang yang berkompeten. Jika Surat MInat Membeli dikeluarkan oleh syarikat maka ia harus ditandatangani oleh orang yang berhak mewakili syarikat tersebut.

Surat Minat Membeli Hartanah



Untuk membuktikan kesungguhan pembeli akan membeli hartanah berupa tanah dan bangunan atau hartanah lainnya seperti Bangunan komersial, hotel dan lain-lain boleh dilihat dari kesediaan dan kesanggupan mereka mengeluarkan Surat Minat Membeli ini.
Biasanya permintaan dalam mengeluarkan LoI atau surat dalam bentuk apapun melalui mekanisme tertentu sesuai dengan anggaran dasar permintaannya.
Jadi tidak boleh suatu syarikat atau perseorangan terus mengeluarkan Surat Minat Membeli properti yang belum jelas hujung pangkalnya, misalnya data-data belum ada, hartanahnya pun belum dilihat mahupun bentuk fizikalnya.
Untuk pemehaman bahwa Surat Minat ini bukanlah merupakan suatu ikatan hukum sehingga berlakunya jual beli pun , malahan tidak boleh menjadi pegangan mutlak bagi penerima LoI.
Surat Minat ini hanya bersifat pendekatan awal terhadap keinginan seseorang atau syarikat untuk membeli properti atau untuk suatu urusan bisnis tertentu.

Hanya berupa pernyataan minat yang tidak mengandungi risiko bagi mereka jika mereka tidak lagi berminat meneruskan minatnya walaupun telah membuat surat minat secara rasmi.
Dalam hal minat membeli LoI ini hanya berfungsi sebagai tindakan sementara yang harus tindakan segera dengan perikatan rasmi antara pihak yang terlibat, itupun jika ada keserasian antara minat si pembeli dengan pemilik barang ( owner )
Dengan demikian dalam proses jual beli hartanah seperti tanah, bangunan komersial , hotel dan hartanah lainnya Surat Minat ini tidak menempati posisi apapun sehingga tidak ada Akibat hukumnya apabila suatu LoI tidak direalisasikan kerana suatu sebab, misalnya pembuat LoI membatalkan surat minat yang dibuatnya.

Hartanah yang memerlukankan LoI dalam proses jual belinya biasanya adalah hartanah dengan harganya yang besar, sehingga diperlukan pembahasan awal sebelum transaksi benar-benar dilakukan.
Pembahasan awal ini meliputi misalnya untuk mendapatkan kata putus pembayaran @ mekanisme pembayaran, terms of payment, metode akuisisi apabila pemilik berupa perusahaan dan kesepakatan awal lainnya yang bertujuan untuk mempermudah proses pembelian.
LoI dibuat sederhana dan hanya berisi hal asas sahaja yang dibuat oleh syarikat atau perseorangan ( ditaip oleh peguam atau wakil ). 
dibawah ini sebagai contoh membuat LoI



***Kami Direct Owner Dalam Jual Beli Hartanah ,Seperti Hotel & Resort di Malaysia.Sila hubungi kami di talian tertera.TQ
+0172260719 malaysiapropertiespure@gmail.com

No comments:

Post a Comment